Menarik diri dalam Split

Anonim

Di Croatia yang mulia beristirahat dengan kawan-kawan. Syarikat ini sentiasa lebih menarik untuk berada di tempat-tempat baru, dengan segera berkongsi jejak anda dan dibincangkan dilihat. Tempat utama penginapan kami ialah Zagreb. Tetapi, berada di Croatia, kita tidak dapat melawat Split, terdapat banyak perkara menarik tentang dia didengar. Pertama sekali, kami pergi ke sana untuk melihat Istana Diocletian. Monumen seni bina sentiasa lebih baik untuk melihat orang ramai pelancong, jadi mereka pergi berpecah pada bas malam, pada awal pagi untuk menjadi tetamu pertama di bandar pelabuhan.

Bas tiba di stesen kereta api pada jam 4 pagi. Manfaat stesen bas secara terbuka, dan kami dapat menghabiskan beberapa jam sebelum subuh di bawah bumbung. Saya tidak dapat tidur, Croats suka lagu-lagu kuat sekurang-kurangnya rakan-rakan mereka dari Rusia. Untuk memberikan istana untuk tangan, hanya beberapa ratus meter, dan kami sudah ada. Passeltish di jalan raya tidak ditangkap, dan kompleks itu sendiri muncul di hadapan kita di sinar keemasan matahari terbit yang bangga dan bebas dari kehadiran mana-mana pelancong.

Menarik diri dalam Split 8748_1

Sebenarnya, ternyata bahawa istana itu tidak lama lagi nama daripada penjelmaan sebenar perkataan. Untuk kontemplasi, hanya menara katedral dan dinding kad tetap, menanti-nantikan tambak dengan tingkap kecilnya. Istana itu sendiri tidak ditinggalkan. Kebanyakannya dibina semula di bawah perumahan rakyat. Tetapi kami tidak terhad kepada Perisihan Klasik untuk semua pelancong untuk semua pelancong, dan mereka pergi mencari seluruh seni bina istana kuno di jalan-jalan sempit kediaman bersebelahan dengan dinding kubu.

Dan tidak menyesal! Itulah di mana untuk melihat dengan tepat jika anda mendapati diri anda berpecah! Tempat yang sangat berwarna-warni. Di atas kepala, arka timbul - jenazah kompleks istana. Batu-batu motley dari mana bangunan diposkan, dan menghirup sejarah, pengikat berpintal besi untuk tanglung dan tanda-tanda menekankan suasana jalan yang nyaman, jadi sama dengan seni bina Venetian.

Menarik diri dalam Split 8748_2

Kesunyian minit pagi kagum, nampaknya, mendapat ilustrasi buku-buku kanak-kanak yang dihidupkan semula. Hanya pemulihan dan meremehkan sayap banyak merpati memecahkan kesunyian batu. Juga, saksi senyap dari berjalan kaki kami adalah kucing. Segala-galanya, atas sebab tertentu, sama-sama hitam, seperti pada pemilihan.

Pada pukul 9 pagi, bandar mula menghidupkan semula. Makhluk-makhluk kedai dengan cenderahati, kafe. Jalan-jalan tengah secara aktif diisi dengan pelancong. Kami segera bersara di pelabuhan - jauh dari orang ramai yang bising. Ternyata bahawa dalam perpecahan itu sangat dirasakan memancing, walaupun monumen adalah pelik.

Menarik diri dalam Split 8748_3

Mungkin di bandar terdapat banyak kucing? Kami mendapati sebanyak dua pelabuhan: Selatan dan Utara. Kebanyakannya, kami sudah tentu, Selatan. Dia berpuas hati dengan yang indah, penuh dengan Shhun memancing berwarna-warni, pelawat pelancong dan kapal layar yang luar biasa dari penggunaan peribadi. Dan pelabuhan utara memanggil LTOR bertujuan secara eksklusif di bawah aktiviti perindustrian dan perdagangan, kren bulatan dan pengendalian kering; Semua kemegahan kerja ini dimampatkan oleh asap kilang.

Yang bersebelahan dengan perenggan kami adalah untuk memanjat Bukit Majan, yang menara yang tenang di atas eklektik motley dari zon pelancong dan perindustrian. Dibesarkan di sepanjang jalan yang diletakkan oleh penduduk setempat yang memilih bukit untuk berjoging dan anjing berjalan. Gambar itu kelihatan agak baik untuk lekukan pelukis: biru terang, langit tanpa awan, sayuran berair tumbuh-tumbuhan dan laluan kerinting, ditaburi dengan kerikil putih, bayang renda pada mereka. Mengangkat lancar, jadi berjalan akan sesuai dengan kedua-dua pelancong tua. Kami berjalan bab yang lebih tinggi dan lebih tinggi, sehingga mereka memanjat platform dengan pandangan yang paling berpecah. Roh menawan betapa tinggi kita bangkit. Di bahagian bawah di bawah kaki Turquoise menuangkan Adriatik. Mosaic kecil rumah tersembunyi di antara kehijauan yang rivet. Ya, dan batu-batu jiran tidak lagi kelihatan begitu besar dan berkuasa.

Kami sangat menyukai ciri ciri, yang tidak hanya berpecah, tetapi juga dari semua Croatia secara keseluruhannya adalah kedekatan bandar dan semula jadi. Mahu lebih banyak kemudahan seni bina sejarah - mungkin di bandar. Bosan dengan antropogenik - Selamat datang ke Alam Semulajadi. Segala-galanya berhampiran dan dalam jarak berjalan kaki. Croatia benar-benar sebuah negara yang indah untuk rekreasi, baik bersiar-siar dan alam sekitar.