Malta selama tiga hari

Anonim

Suami saya dan suaminya mempunyai cuti Tahun Baru yang cukup panjang, yang membawa kita hanya satu pemikiran - apa yang perlu kita lakukan di rumah? Dan sebaik sahaja kami mendapat tiket yang sangat murah ke Malta pada tarikh yang sesuai untuk kami, kami tidak lagi memikirkannya. Pulau kecil itu benar-benar menawan, yang mana hampir tidak ada maklumat tentang, tetapi kita masih mempunyai satu setengah bulan ke depan untuk yuran. Jadi kami memutuskan untuk pergi.

Kami mempunyai ketibaan yang agak lewat di Malta - jam 23:30, dan bas terakhir dari lapangan terbang ialah 15:00. Hotel pada prinsipnya menawarkan kami pemindahan selama 25 euro, tetapi kami menghitung bahawa ia adalah mahal untuk jarak 10 km. Oleh itu, mereka tidak memesan dan memutuskan, dalam hal yang kita ambil teksi. Kami terbang oleh syarikat penerbangan Ryanair, dan kami menyerahkan majalah di mana kami mendapati pemindahan dari dan ke lapangan terbang. Ia sangat mudah, kerana kami dapat membeli tiket pemindahan secara langsung di dalam pesawat dan ia jauh lebih murah.

Hotel ini telah ditempah terlebih dahulu di Bucking. Ia adalah sederhana, tetapi ia terletak dengan sempurna untuk perjalanan di sekitar pulau itu. Segala-galanya berdekatan - perhentian bas dan stim di Valletta. Ya, kelihatan seperti balkoni, yang boleh diampuni semua kekurangan hotel ini. Ia dilihat kepada Basilika ibu Carmel Tuhan, yang merupakan ciri utama Malta, hampir seperti di telapak tangan langsung dari balkoni kita.

Malta selama tiga hari 32026_1

Pada waktu pagi, sebaik sahaja kami bersarapan, mereka segera bergegas untuk bertemu dengan Valletta. Sangat bagus bahawa dermaga itu berhampiran, membeli tiket dan duduk di feri. Dari feri, Fort Manoel dapat dilihat, yang dilemahkan dalam permainan takhta. Ya, kita sangat bertuah dengan cuaca - langit biru, laut, matahari yang terang! Cantik. Valletta adalah sebuah kubu bandar, ia mempunyai kuasa dinding yang diletakkan dari batu kapur emas, menara pengawal, benteng batu, moat pertahanan dan sebagainya. Jalan-jalan sempit di bandar berserenjang antara satu sama lain, dan dengan mana-mana daripada mereka hampir selalu melihat laut. Dan kita perhatikan sudut-sudut dari banyak hiasan bangunan dari patung-patung Saints. Dan apakah balkoni rumit dan hiasan Tahun Baru di mana-mana! Jadi bandar pada waktu petang bertukar menjadi hebat, dengan cara Valletta adalah modal terkecil di Eropah.

Katedral Saint John, yang merupakan kuil utama perintah perhotelan. Di luar ia sangat sederhana, tetapi di dalamnya mewah. Apabila anda pergi ke sana, kemegahan zaman Baroque hanya runtuh pada anda - setiap curl dipikirkan di sini dan terletak di tempat yang anda perlukan. Lantai marmar mewah dengan mozek yang indah, batu nisan marmar dan ksatria perintah Malta dikebumikan di bawah masing-masing. Di atas dapur semestinya kot lengan dan perihalan hidupnya dan penghargaannya, dan dengan itu kira-kira 380 kubur kesatria. Dengan katedral terdapat 8 kapel yang dihiasi dengan kaya, kerana dalam kehidupan seharian perintah perhotelan terdapat 8 bahasa.

Malta selama tiga hari 32026_2

Selepas itu, kami masih berjalan sedikit di sekitar bandar dan pergi ke stesen bas untuk pergi ke Mdin. Ia kecil, selesa, emas dengan jalan-jalan melengkung yang sempit, di antara tanglung yang aneh dengan dinding kuning ada langit biru, anda dapat melihat pintu yang berat dengan pemegang yang cantik, yang mana anda mahu memegang. Modal kuno Malta telah dipenuhi selama lebih dari 4,000 tahun, dan ia terletak di puncak bukit yang tinggi di hampir pusat pulau itu. Dari pantai, jarak ke Mdina agak kilometer, jadi ia dibina sedemikian rupa sehingga anda boleh mengecualikan sesiapa yang menyerang secara tiba-tiba dari laut.

Di semua pihak, bandar ini dikelilingi oleh dinding yang tidak dapat dikalahkan, pintu utama adalah salah satu tarikan utama di bandar. By the way, mereka juga menonjol dalam permainan takhta. Maltese sendiri mempertimbangkan Mdina kota diam, kerana ia adalah zon pejalan kaki. Sangat tenang di sini, dan kami dengan senang hati berjalan di sekitar jalan-jalan sempit, melawat platform tontonan di Bastion Square dan makanan ringan, dan juga minum kopi di salah satu kafe.

Selepas Mdina, kami pergi ke diskaun, berjalan di atasnya, membeli beberapa gula-gula dan kemudian pergi ke perhentian bas terdekat untuk sampai ke Dingley dan melihat di sana pada waktu matahari terbenam. Walau bagaimanapun, bas itu gagal kita, kerana dia terlambat selama hampir sejam, dan kita tidak lagi melarikan diri, tidak kira betapa kerasnya mereka mencuba, tetapi matahari sudah tersembunyi. Jadi kami tidak mempunyai masa untuk bertemu dengan matahari terbenam. Cliffs Dingle hampir dengan tebing rolling dengan ketinggian kira-kira 250 m, dan dari ketinggian mereka dibuka benar-benar hebat. Ini adalah tempat yang bagus untuk berjalan di sini atau hanya duduk di bangku simpanan. Kemudian ada pulang ke hotel kami.

Malta selama tiga hari 32026_3

Pada hari kedua, kami mula-mula duduk di feri itu lagi dan pergi ke Valletta, akhirnya mempunyai masa untuk menonton pukulan pistol di Taman Barack. Log masuk ke sana, dengan cara ini, adalah percuma dan kali ini kami telah berjaya berjaya. Hanya satu pukulan yang didengar, bagaimanapun, mereka sentiasa mengenakan dua senjata sekiranya berlaku, anda tidak pernah tahu yang tiba-tiba berlaku.

Seterusnya, kami duduk di dalam bas dan pergi ke bandar Marsaiskala. Ia sangat kecil dan tenang, terletak di pantai teluk yang sempit dan panjang, semua infrastrukturnya terletak di sepanjang persiaran. Bandar pada umumnya tidak benar-benar menganggapnya, kerana matlamat kami adalah mandi garam, dan kami segera pergi sepanjang ambianment sekaligus. Kami menjumpai pelancong di swimsuits, tetapi kami tidak menyedari berenang.

Selepas 20 minit, kami sampai ke Zon Cape, di mana kumpulan pertama mandi garam terletak. Keinginan kami adalah segalanya untuk kehilangan dan berenang, kerana ia sangat panas. Mandi garam adalah pembasmian yang dibasahi di dalam batu pesisir, dan air laut mendapat di sana semasa ribut. Kemudian, apabila dia menguap di bawah sinar matahari, garam kekal dalam pendalaman. Sesuatu yang serupa adalah di pulau Thassos di Greece, tetapi ada mandi dari marmar putih, dan di sini mereka berwarna kuning keemasan. Tetapi kami pergi dan kelihatan seperti kaki kosong lurus pada batu-batu halus gelap - ia sangat keren! Kami kembali ke bas tanpa alas kaki. Selepas 20 minit, kami sudah marsachlock.

Malta selama tiga hari 32026_4

Mereka berjalan sedikit di sepanjang tambak dan janda jatuh cinta dengan bot yang dicat dengan teratas yang tinggi - ini adalah jenama Malta. Mereka menyerupai Gondolas Venetian. Dan di sini mereka sering digunakan sebagai teksi pengantar. Kemudian mereka terputus dan melewati benteng, mereka pergi ke tengah dan kembali ke Valletta. Dia sangat luar biasa pada waktu petang - ramai orang berjalan di sepanjang jalan tengah, lampu bersinar dan bermain muzik.

Pada waktu pagi kami berdiri, merasakan bahawa ini adalah hari terakhir kami di Malta. Pertama sekali, kami memutuskan untuk bersarapan di suatu tempat dengan pandangan yang indah yang sebenarnya kami berjaya. Kemudian kami pergi ke pusat membeli-belah untuk membeli keju tempatan, dengan baik, dan dalam perjalanan melonjak ke jambatan cinta. Secara umum, jadi hari atau sebaliknya, kami berjalan di sekitar bandar, dan kemudian kami sudah kembali ke lapangan terbang.

Oleh kerana kami tidak membeli tiket untuk menghantar ulang-alik, maka jarak kira-kira 10 km memandu ketika berdiri di dalam bas pertempuran adalah kira-kira sejam. Dia datang ke semua berhenti dan semua tempat yang mungkin. Di lapangan terbang, masa itu adalah dengan sempurna di pemergian kami - minum wain tempatan di kafe dan pergi ke pesawat. Jadi sebuah pulau kecil yang tinggal di dalam jiwa kita keinginan yang besar untuk kembali ke sini. Mungkin suatu hari nanti kita akan dapat melaksanakannya.