Menakjubkan taormina.

Anonim

Hello lagi.

Kali ini saya akan bercakap tentang rehat di resort Sicilian yang indah dari Taormina.

Kali ini pada mulanya kami akan melakukan lawatan di Costa Dorada, Sepanyol. Tetapi harga menarik kepada kami menggigit resort, dan pegawai agensi pelancongan mencadangkan pilihan pembakaran dengan Taormina. Kami tahu tentang percutian pantai di Itali hanya bahawa harga berbeza dengan ketara dari resort Eropah yang lain, tetapi memutuskan untuk berisiko. Dan mereka tidak kalah.

Di pulau kami menyampaikan penerbangan Piagam Langsung dari Minsk ke Lapangan Terbang Catania. Nama yang dikenakan ke atas kenangan dari Pesuruhjaya yang tidak diminta, berdegil berjuang dengan Sicilian Mafia Scruit dalam siri nama yang sama, dan, jujur, kami bersedia untuk cangkuk tertentu. Dan mereka tidak membuat mereka menunggu.

Kami terbang pada jam sepuluh malam. Di Dewan Ketibaan di Kawalan Pasport, pegawai itu melihat kumpulan pelancong yang mendekati (Man 180), melambai tangannya ke arah keluar, membuka turnstile dan, menguap, bersara. Sedikit letih oleh penerbangan, kami, letih, dengan gembira berpindah dengan semua gurba ke pembalut yang dihasilkan, dan hanya berfikir tentang bagaimana tanpa setem dalam pasport mengenai ketibaan, kami akan dibebaskan dari negara ini. Nasib baik, keadaan itu dimusnahkan oleh panduan, yang mana dia terima kasih khas.

Jadi, di sini dia, Sicily! - Kami fikir, menutup dari kesejukan malam (terdapat +16 darjah di jalan). Dalam perjalanan ke Taormina, panduan itu meminta kami untuk tidak bimbang dan memberi jaminan bahawa hari esok selepas esok akan menjadi lebih panas. Ia tetap hanya percaya.

Perlu dikatakan bahawa Taormina terletak di kaki gunung berapi etna yang bertindak, dan cuaca sebahagian besarnya ditentukan oleh mood merokok. Tetapi mengenai ini kemudian.

Di kawasan jam 23:00 dalam kegelapan, kami meninggalkan bas berhampiran hotel yang dipanggil Bay Palace. Petani kasar enam puluh lima tahun di baju hotel itu dipenuhi dengan sopan dan membantu membawa bagasi ke penerimaan. Selepas 20 minit, apabila kita membongkar dan turun untuk makan, bapa saudara yang sama, sudah terharu ke dalam jaket kelab, dengan bangganya mengalu-alukan kita di pintu masuk ke restoran kosong kosong di tingkat bawah. Seperti yang ternyata, ia adalah pemilik hotel. Nama giovanni salange. Mengenai hakikat bahawa nama keluarga beliau adalah konsonan dengan nama resort Baltik, Giovanni pasti menyedari dan dengan bangga menunjuk jarinya ke titik yang tergantung di lobi di peta Eropah .. Isya untuk meja dan mengesan bahawa kita telah dihantar ke Pemuda kering (makan malam di hotel berakhir pada 22: 00), dia meninggalkan hotel, menarik topi Morgunovsky dari era 60-an yang manis, dicurahkan pada skuter pada masa yang sama pembebasan dan, telah mengeluarkan aliran pepejal dari Saiz asap, hilang pada waktu malam. Menolak wain yang dicadangkan, kami telah bergegas dan berpindah ke bilik.

Pergi ke balkoni untuk merokok, saya melihat panorama mata yang indah dan menyenangkan di teluk

Menakjubkan taormina. 31328_1

Dalam menjangkakan pertemuan pagi dengan laut, kami pergi tidur

Keesokan harinya, sarapan pagi, kami melewati penyambut tetamu tentang bagaimana untuk sampai ke pantai. Walaupun laut berada dalam seratus langkah dari hotel (ia terletak pada baris pertama, Embankment Matsaro), jalan kepadanya ternyata agak lama. Jalan terpendek antara dua mata di Sicily adalah lengkung. Hakikatnya adalah di sepanjang seluruh pantai terdapat keretapi dan, memandangkan fakta bahawa kereta api dengan kelajuan yang baik, adalah mungkin untuk melalui peralihan bawah tanah. Yang terdekat ke pantai terletak satu setengah kilometer dari hotel, jadi sebelum mandi kita terpaksa berjalan cantik. Dan akhirnya, di sini, laut Ionia!

Menakjubkan taormina. 31328_2

Pantai itu berpasir, dengan campuran kerikil. Pintu masuk ke laut agak genth, yang agak tegang kerana air sejuk (18 darjah) dan masih belum selesai pagi. Pantai itu kosong - hanya beberapa keluarga tempatan yang terletak di pinggir air. Hakikatnya ialah di Sicily, seperti di seluruh negara, pantai perbandaran. Tetapi, sebagai peraturan, dibawa balik oleh pemilik restoran dan kafe pantai, yang dibenarkan di pantai hanya pelanggan mereka, dan dari seluruh cuti mengambil yuran untuk tempat itu, payung dan katil matahari dengan tilam daripada 10 euro sehari. Tetapi dari mana-mana peraturan terdapat retret: penyewa tidak boleh dikenakan bayaran jika pelancong menduduki tempat dalam jarak tujuh meter dari pantai. Dengan harapan kejahilan, kakitangan restoran yang malu-malu cuba membiak anda kepada lima euro dari semua orang, tetapi memastikan kesedaran anda, renyuk, meninggalkan anda sendiri.

Perlu dikatakan bahawa semua bilik mandi di Taormina Mare harus bersedia untuk kenalan yang tidak menyenangkan dengan ubur-ubur. Di Laut Ionia, mereka tidak seperti hitam. Warna ungu ini adalah piring kopi kecil kecil, diikuti oleh sengatan beracun yang langsing pada 40-50 sentimeter. Saya pertama kali bercampur melompat keluar dari air dengan menangis "Medusa !!!!" Itali, tetapi pada penginapan ketiga saya tinggal secara peribadi bertemu dengan masalah ini: makhluk yang saya tidak jumpa saya pada kedalaman satu dan Setengah meter, saya menyambungkan saya dengan ekor saya, dan hamba yang rendah hati, seperti Yesus, berlari ke permukaan ke pintu masuk ke bar yang terdekat. Perasaan itu seperti, seolah-olah di kaki dari ketinggian meter satu setengah, besi panas telah ditetapkan semula.

Adalah perlu untuk memberi penghormatan kepada kakitangan Bar: mereka bersedia untuk ketibaan saya yang cepat, dan mereka dibalut dengan air yang jelas sepenuhnya, mereka dirawat dengan analgesik, dibalut dan memberi amaran bahawa malam berikutnya tidak boleh pergi ke air . Sebagai penghargaan, saya mengarahkan segelas bir dan meninggalkan petua yang murah hati. Kesakitan akut berlalu, tetapi gatal-gatal berlangsung dua minggu lagi, dan parut dari pembakaran itu dibubarkan hanya pada pertengahan musim luruh. Pada masa akan datang kami pergi ke pantai di bandar peranginan yang berdekatan di Jardini Naxos - terdapat 20 minit dengan bas, pantai itu berpasir dan ubur-ubur tidak diperhatikan.

Sekarang mengenai Taormina sendiri. Ini adalah sebuah bandar yang terletak di ketinggian 250 meter dari laut. Anda boleh masuk ke dalamnya di atas kereta kabel, pendaratan yang berhampiran hotel (300 meter).

Menakjubkan taormina. 31328_3

Kos perjalanan di atasnya adalah 3 euro. Mereka mengatakan bahawa anda boleh mendapatkan dengan bas (ia lebih murah, tetapi lebih lama dalam masa), atau dengan teksi.

Jadi, tenggelam dalam kabin kabin, selepas 2-3 minit anda mendapati diri anda di Taormine itu sendiri. Ini adalah bandar kecil, tetapi sangat cantik dengan Sicilian Architection

Menakjubkan taormina. 31328_4

dan jalan sempit

Menakjubkan taormina. 31328_5

di jalan yang mana terdapat dataran yang indah

Menakjubkan taormina. 31328_6

dan melihat platform dengan pemandangan indah laut

Menakjubkan taormina. 31328_7

Di jalan-jalan - sebilangan besar kedai. Mereka boleh membeli pakaian jenama, segala macam barang, serta sejumlah besar cenderahati. Pada setiap langkah anda boleh mendengar melodi yang terkenal dari Godfather, dan yang paling popular dengan pelancong dengan barangan adalah T-shirt dan barangan lain dari almari pakaian dengan imej Donov Carleone yang dilakukan oleh Al Pacino, De Niro dan Brando, serta Sicily Simbol - Trisuilion.

Berserenjang ke jalan-jalan ke atas dan ke bawah lorong penggulungan, di mana anda boleh membeli objek seni dan buah-buahan

Menakjubkan taormina. 31328_8

Dan juga untuk makan

Menakjubkan taormina. 31328_9

Sebelum makan, sangat berguna untuk memeriksa dengan teliti menu: Sesetengah kafe termasuk tips (yang boleh dari 5 hingga 10 euro) dalam akaun, dan cawan kopi boleh dilakukan bukannya 2.5 euro yang dinyatakan dalam sepuluh teratas.

Taormina dianggap sebagai resort elit. Ia menjadi tuan rumah festival filem taaf yang terkenal, dari segi setanding dengan Berlin dan Venetian. Kami berada di bandar hanya pada hari-hari penutupan. Tiket (harga mereka adalah dari 50 hingga 500 euro) semuanya dibeli. Secara rawak berlalu di sepanjang jalan, di mana ibu pejabat Festival terletak, kami melihat ibu pejabat Gira yang tersisa dari limusin (dia seorang ahli juri). Setelah menyentuh orang-orang dengan tangannya dan dihantar ke sepasang ciuman udara, dia hilang di belakang pintu tembaga, berpagar dari pencerobohan dengan spins keselamatan yang kuat.

Di atas Taormina terletak sebuah bandar kecil yang dipanggil Castelmol. Dia dianggap sebagai bandar artis. Untuk semua jalan yang dijual, kreatif mereka dipamerkan:

Menakjubkan taormina. 31328_10

Menakjubkan taormina. 31328_11

Terdapat juga dek pemerhatian bergaya yang menghadap ke teluk

Menakjubkan taormina. 31328_12

Satu lagi tarikan resort ialah Isola Bell Isola. Sebelum ia dapat dicapai oleh VJD. Dia adalah rizab, tetapi mempunyai pantai yang berbatu, yang, sebagai peraturan, akan menjadi wakil sunbathe dari minoriti seksual.

Menakjubkan taormina. 31328_13

Dari lawatan yang dicadangkan, kami memilih perjalanan ke Etna. Dalam perjalanan pergerakan itu, kami tinggal di dua atau tiga bandar kecil dengan kemungkinan melawat tapak tontonan dan gereja. Kenaikan itu terdiri daripada tiga peringkat: pada mulanya, bas membawa anda ke platform pemerhatian pada ketinggian kira-kira 2,000 meter, di mana dua kawah segar terletak, belum lagi greens, tetapi sudah ditutup dengan lapisan sampah

Menakjubkan taormina. 31328_14

Terdapat juga kedai-kedai cenderamata dan restoran di mana anda boleh makan sebelum mengangkat.

Sebelum bahagian atas anda dalam satu plot, kereta kabel akan turun, dan seluruh jalan anda akan meneruskan bas Jeep.

Oleh kerana kenalan dengan ubur-ubur dari mengangkat selanjutnya, saya menolak, mengehadkan makan tengah hari dan kontemplasi dari Sicily dari ketinggian dua kilometer, jadi saya tidak menyiarkan foto.

Panduan ini juga ditawarkan lawatan bas ke Palermo dan lawatan laut kecil Adriatik, tetapi kami menolak mereka.

Secara umum, rehat tetap cukup berpuas hati. Saya meletakkan empat yang kuat dengan tambah.