Seperti yang kita lawati "Antique Greece"

Anonim

Mereka berkumpul dengan rakan baik saya bersama bercuti, saya mahu Greece, dan memutuskan untuk menggabungkan seminggu bercuti yang santai di laut dengan program kebudayaan untuk melihat pemandangan yang sangat penting. Saya berada di Pulau Santorini, mungkin 15 tahun yang lalu, dan seorang teman wanita di Athens, tetapi juga lama dahulu dan beberapa hari, jadi kami mahukan kenalan sebenar dengan Hellasta. Semasa pencarian, mereka mendapati bahawa syarikat Muzenidis menawarkan program yang kaya di Tour "Antique Greece" dan cuti di Chalkidiki.

Jumlah yang kita habiskan seminggu seperti dalam mimpi atau dalam filem, saya tidak tahu apa yang lebih seperti intensiti jejak, melawat tempat-tempat yang paling penting dan bandar-bandar di utara dan pusat Greece, dan minggu kedua di Pallini Hotel pantai, di kampung dongeng Kallithea.

Jadi, kami terbang ke penerbangan langsung Ellinar ke bandar Thessaloniki, penerbangan itu selesa, makanan yang lazat dan wain Yunani. Di lapangan terbang, kami telah dipenuhi oleh wakil-wakil syarikat, dan menjemput bas yang selesa di mana kami dengan cepat tiba di hotel di Thessaloniki ("Porto Palace"), di mana panduan hotel Dmitry Kusis membantu kami menampung dan bercakap mengenai ciri-ciri pelancongan. Kami sedang menunggu lawatan bersiar-siar di mana kami diberitahu dan menunjukkan pemandangan utama dan mercu tanda bandar (Upper City, Rotonda, Gereja St. Dmitry, Menara Putih). Selepas lawatan, kami benar-benar mula memahami apa dan di mana untuk menjadi, semua perkara adalah mercu tanda utama adalah tambak dan laut, dan jalan-jalan utama di bandar telah berlepas selari. Berbekalkan kad dan panduan yang kami diberikan di hotel, kami membuat persiaran yang sangat menyenangkan di sepanjang jalan-jalan di Cimisci dan tambak, melihat ke kedai-kedai dan kafe di jalan-jalan kecil dan lorong-lorong. Dia meminum kopi Yunani dan makan tengah hari yang enak dengan makanan laut dan salad di kawasan Ladadik, dahulunya sekali tempat menyimpan minyak zaitun, dan kini dipenuhi dengan kafe dan restoran. Bandar ini telah sepenuhnya terpesona. Dan ia hanya permulaan lawatan luar biasa kami. Kami beristirahat dengan baik dari jalan raya dan mendapat tenaga untuk perjalanan baru.

Pada pagi kedua, saya ingin memperhatikan yang lazat dan dengan banyak pilihan sarapan, di mana, antara lain, adalah: jus segar di pembina yang berada dalam ais, baking, yang mereka sendiri membakar, terutama ceri yang lazat dan pastri puff epal, dan kopi Yunani "Elliniko" mereka memasak indah. Selepas sarapan, kami pergi ke bandar bulu dan tasik besar - kastor, di mana kami mempunyai lawatan dengan lawatan ke kilang-kilang kot bulu, ia sangat bermaklumat, kami melihat bagaimana produk bulu dibuat secara manual, di mana semua ini berlaku dan bagaimana kerja yang nipis dan berhati-hati memerlukan. Pengeluaran di sini mempunyai abad pengalaman dan tradisi yang dihantar dari generasi ke generasi. Mungkin, ini adalah salah satu tempat terbaik di mana membeli-belah bulu itu bernilai. Saya suka kilang Manzari (dan dewan pameran itu sendiri sangat cantik, dengan skop) dan PKZ (Papandopoulos), walaupun setiap orang mempunyai gaya dan suapan sendiri. Tetapi selain itu, kami melawat gereja purba, muzium rumah dan, secara umum, belajar dari panduan banyak tentang tempat yang berwarna-warni ini. Bandar ini adalah seorang pembantu rumah yang sangat indah turun ke Lake Orestiad, semuanya kelihatan sangat indah seperti di atas kanvas. Kami mahu kembali ke sana lagi. Selepas makan tengahari, kami pergi ke bandar Kalambak, di kaki Meteor yang menunggu kami esok, tetapi kami sudah tahu bahawa ini adalah tempat yang luar biasa, secara harfiah satu keajaiban dunia. Apabila tiba di sekitar pukul 7 malam, kami terletak di hotel dan berehat, mencerna kesan semua hari ini dan mengharapkan lebih cerah.

Dan kemudian hari itu datang apabila kita melihat kemenangan di udara (jadi ia diterjemahkan dari tebing-tebing Meteoras dan melawat 2 raja yang ada. Ia menakjubkan. Saya bertanya kepada teman wanita saya untuk mencubit saya betapa sukarnya untuk mempercayai apa yang kita lihat. Orang muda yang menipu: di pinggir batu membuat gambar "menelan", seolah-olah mereka diupah di awan. Tetapi panduan, tentu saja, mengikuti keselamatan. Saya pasti, meteor hanya perlu untuk melihat jika anda tiba di Greece. Saya benar-benar tidak mempunyai kata-kata untuk menerangkan, dan foto tidak dapat menghantar spesies sepenuhnya dan sensasi yang berpengalaman. Kami mendengarkan sejarah kemunculan dan pembangunan biara-biara ini, sebagai para bhikkhu sehingga 20-an abad ke-20 menggunakan kabel dan peranti khas seperti grid untuk memanjat dan menaikkan produk dan bahan binaan - ini adalah cerita tentang kekuatan semangat dan iman.

Setelah dibeli di bar, mencuba daging wangi yang dimasak di grill dan wain merah, kami berpindah ke tempat sakral seterusnya - Delphi, di mana kami sedang menunggu penginapan di hotel dan makan malam. Selepas kami pergi berjalan kaki di New City Delphi - dia kecil (berjalan di satu jalan utama), tetapi terdapat sejumlah besar kedai, bar, bar. Hari selepas sarapan, kami meneruskan lawatan ke Delphi dengan lawatan ke muzium dan zon arkeologi. Tempat yang sangat mengagumkan, anda boleh membayangkan bagaimana segala-galanya dalam zaman dahulu, kuil Apollo dan Athens, "PUP Bumi" yang dikelilingi oleh gunung dan buah zaitun. Sebuah muzium yang menarik dengan tarikan utama adalah patung gangsa dari kapsyen lumba-lumba. Selepas Delph, kami pergi ke bandar, di mana jumlah terbesar monumen arkeologi, sejarah dan budaya - tentu saja, ke ibu negara.

Lawatan itu teratur dengan betul, sedemikian rupa sehingga lawatan tepu, bergerak dan masa lapang - sepanjang masa yang dirancang sangat seimbang, jadi anda merasakan kekuatan segar dan penuh.

Program pada hari berikutnya adalah seperti - Athens, Argolid (Canal Corinthian, Mycenae, Nafplion, Epidavr). Salah satu hari yang paling kaya dalam lawatan itu. Epidavr terutamanya ingat (saya ingin melawat di sini sebagai penonton mengenai tragedi Yunani kuno), dan Nafplion (pernah menjadi ibu kota Greece) - sebuah bandar yang istimewa dan indah.

Terutama di Athens pada waktu petang kerana bayaran tambahan, mereka melihat pusat bandar malam dan kota Piraeei yang indah, yang memasuki Athens yang hebat (terdapat pelabuhan, Marina dan banyak pelopor). Hotel itu kembali letih, tetapi berpuas hati. Kami pergi tidur dengan jangkaan mimpi dengan plot dari mitos purba.

Hari terakhir lawatan sebelum kembali ke Thessaloniki menyampaikan kami dengan lawatan bersiar-siar yang sangat menarik di Athens dengan melawat Acropolis, pemandangan bandar dari pandangan mata burung. Seperti Thessaloniki, kami mendapat kesan dan pengetahuan keseluruhan bandar, jadi apabila kita berada di Athens pada masa akan datang, kita akan lebih baik menavigasi kawasan itu. Selepas makan tengahari, kami sedang menunggu perjalanan ke ibu negara utara, beberapa lagi lawatan dan percutian yang santai di laut, mencerna semua tanggapan dari apa yang dilihatnya. Dan kita tahu pasti bahawa terdapat banyak penemuan yang menarik.

Kami bernasib baik dengan yang disertakan: Petr Nikolaevich Panduan dengan teliti tahu sejarah semua tempat dan sejarah dunia secara keseluruhan. Dia mempunyai gaya yang benar-benar unik, dia berpakaian sangat terang dan setiap hari berada dalam topi baru. Dia juga sering dirujuk kepada pelancong "Brothers and Sisters" (menurut tradisi Kristian) dan Petros memanggil dirinya. Dan pemandu EuryPid (apa nama yang sesuai untuk pemandu semasa lawatan dengan nama "Antique Greece" :), melakukan perjalanan kami dengan cahaya dan menyenangkan.

Dari lawatan kami menunggu laluan lain "Vorgin, Olympus, Dion". Jelas sekali, kami tahu hanya mengenai Olympus, dan sesuatu dari mitologi, tetapi menjangkakan banyak spesies dan cerita yang menarik. Vigina Kami melawat muzium itu dengan koleksi perhiasan emas dan penemuan arkeologi yang sangat besar di kawasan ini. Selepas mereka pergi ke kaki Olympus, bahkan jalan yang seolah-olah dari hutan mitos dan kabut. Ia sangat cantik, kita melihat puncak gunung, yang dipanggil "takhta Zeus", dan seolah-olah saya bahkan ada udara segar yang istimewa. Panduan (nama?) Memberitahu banyak cerita menarik tentang Olymps pada masa lalu dan sekarang. Selepas dia, kami melawat taman bandar purba, juga dengan suasana khas patung vintaj, mosaik dan lajur yang dikelilingi oleh pokok dan herba. Kami juga mendermakan dalam Tavern tradisional Yunani, mencuba hidangan "Yamista" (lada yang disumbat dan tomato dengan beras). Seluruh lawatan tidak melebihi 4 jam yang terbang dengan cepat. Semua tempat ini hampir antara satu sama lain. Malah penduduk tempatan Thessalonik pada hujung minggu atau cuti diatur lawatan tersebut.

Rehat di Kallithea melebihi jangkaan kami: kampung ini sangat cantik, laut dan pantai bersih, semua dalam kehijauan dan warna. Perkhidmatan bilik pada tahap yang tinggi, di dalam bilik yang bersih, untuk sarapan dan kualiti makan malam dan produk Yunani segar. Panduan hotel Ksenia dan Alexander sentiasa berminat, semuanya teratur, dan ada sebarang keinginan atau soalan. Kami tetap sangat gembira dengan Odysseas 2 minggu kami, dan kami akan memikirkan perjalanan berikut di Greece.