Jafna - Syurga untuk melampau

Anonim

Rakan-rakan kami dengan rakan-rakan, Martov berehat di Jafne, mula agak sukar, lebih tepat lagi, jalan ke bandar itu sendiri. Tiba di Colombo, kami mula mencari peluang untuk sampai ke Japhne, kerana lawatan kami, malangnya, tidak menyediakan perjalanan ke hotel. Pada mulanya kami mempunyai perjalanan ke bandar melambai, kerana ia boleh dicapai secara langsung oleh Jafna dari itu. Kami sampai di sana tanpa pengembaraan. Mencari akhirnya sebuah bas di sebelah Japhne, kami terkejut. Bukan sahaja dia sudah tua dan membosankan, jadi dia juga tersumbat sepenuhnya. Menunggu sejam dan setengah penerbangan berikut, yang, menurut pemandu, sepatutnya menjadi lebih baru, kami tidak mahu, jadi entah bagaimana duduk di atas satu kaki di dalam bas dengan semua perkara saya sendiri, kami berpindah. Saya mungkin tidak akan melupakan perjalanan ini. Tetapi akhirnya, kami sampai ke bandar.

Jafna - Syurga untuk melampau 21246_1

Sebenarnya, saya membayangkan dia sebaliknya. Terrain gurun yang cantik, beberapa tumbuh-tumbuhan, berbanding dengan modal yang sama, dan yang paling penting - akibat dari tahun-tahun perang saudara. Di sini, bidang lombong sebenar telah dipelihara, melihat yang saya telah mula menyesal apa yang datang, terdapat bangunan yang hancur dan rumah, walaupun sudah banyak dipulihkan.

Kami menetap di rumah tetamu Kais, bernilai $ 39 seorang setiap hari. Jika anda tidak menganggap bahawa bilik-biliknya sangat kecil, hotel ini agak baik. Bilik ini mempunyai penyaman udara, internet, perabot baru, keseluruhan teknik berfungsi.

Kami berehat pada hari pertama selepas bergerak, dan pada yang kedua pergi untuk belajar pulau itu. Pelancong di sini agak kecil, tetapi ada. Kebanyakan mereka berasal dari Eropah.

Dengan lawatan penuh di Jafne, semuanya buruk. Kepada bandar-bandar lain juga untuk pergi terlalu jauh, jadi satu-satunya hiburan di sini adalah untuk memeriksa bandar itu sendiri.

Jafna - Syurga untuk melampau 21246_2

Di bandar, walaupun kemusnahan separa, ada sesuatu yang perlu dilihat. Menangkap Tuk-Tuk - pengangkutan yang paling biasa di Sri Lanka, kami meminta kami membawa kami ke Fort Japhne. Perjalanan menelan kos kami 120 rupee. Seterusnya, dari sana, juga di Tuk-Tuk pergi ke muzium arkeologi tempatan dan perpustakaan, di mana mereka tinggal hampir sampai petang.

Jafna - Syurga untuk melampau 21246_3

Tiga hari akan datang kami menumpukan lawatan ke kuil-kuil tempatan. Yang paling indah, untuk citarasa saya, adalah Kuil Kandas. Ia terletak di bandar Molacer, yang tidak jauh dari Japhne. Kami mengembara ke sana dengan bas, sudah baru dan luas.

Jafna - Syurga untuk melampau 21246_4

Kepada perkataan, kuil dan gereja di sekitar terdapat banyak, ada juga Katolik.

Jafna - Syurga untuk melampau 21246_5

Dalam hari terakhir perjalanan, tidak mengetahui bagaimana lagi untuk menduduki diri sendiri, kami meminta penduduk tempatan yang bercakap dengan bahasa Inggeris dengan baik, yang jarang berlaku, menunjukkan kepada kami pusat bandar. Untuk kegembiraan kami, dia bersetuju, dan juga secara percuma, dia secara mutlak menolak wang. Seluruh penduduk bandar ini sangat ramah dan mengalu-alukan. Kami cuba menjemput kami beberapa kali untuk melawat atau merawat sesuatu dari masakan tempatan. Pada masa yang sama ini tidak dilakukan dengan beberapa matlamat yang buruk, tetapi benar-benar tidak berminat.

Laut di sini indah, walaupun sangat kecil. Jauh dari pantai mungkin tidak lebih daripada tali pinggang. Air gembira, sangat hangat, kira-kira 28 darjah. Ya, dan suhu udara agak tinggi - kira-kira 30 darjah. Kami tidak menetapkan matlamat kami kepada Tan, tetapi mereka tidak lebih cerah ke tanah air mereka daripada penduduk tempatan Sri Lanka.

Jafna - Syurga untuk melampau 21246_6

Tetapi pantai dalam tradisi terbaik tahun 60an. Terdapat hampir tiada katil matahari, payung juga, pantai itu sendiri disesuaikan untuk berehat. Tidak jauh terdapat kedai-kedai kecil dengan air, produk dan pelbagai mainan renang kembung. Tidak ada jiwa air tawar di pantai.

Kami pergi ke pantai selepas 5 petang dan tinggal sehingga matahari terbenam, yang hanya hebat di sini.

Makanan di Jafne adalah cerita yang berasingan. Pergi ke kafe tempatan dan memerintahkan nasi, apa yang terkejut apabila saya membawanya di atas satu helai beberapa tumbuhan.

Jafna - Syurga untuk melampau 21246_7

Di restoran lain tidak ada kejutan sedemikian dan makanan itu dihidangkan tradisi untuk kami. Makanan di bandar ini agak murah. Pada tiga, kami tidak pernah memberikan lebih daripada 30 dolar untuk makan tengahari.

Jafna - Syurga untuk melampau 21246_8

Pada hari terakhir kami memutuskan untuk akhirnya pergi membeli-belah di bandar untuk membeli cenderahati. Akibatnya, mereka menjaringkan sekumpulan rempah, terutamanya kari, vodka beras dan teh. Untuk semua ini diberikan 60 dolar.

Secara umum, walaupun hakikat bahawa Jafna adalah tempat yang cukup khusus untuk berehat, perlu melawatnya. Saya berharap bahawa apabila saya pergi ke sana pada masa akan datang, saya benar-benar ingin melakukan ini, saya akan menemui sebuah resort yang dibangunkan sepenuhnya di sana, di mana hanya kenangan penduduk setempat kekal mengenai perang saudara.