Granada pada bulan Februari. Oren di salji.

Anonim

Di Granada, saya menghabiskan masa tiga hari. Di sepanjang jalan-jalan tidak ada aspen dan poplar tumbuh di sini, dan pokok oren, ditutup dengan buah oren yang cerah. Granada ternyata menjadi bandar yang sangat muda, terdapat banyak kolej, sebuah universiti utama, dan malam jalan-jalan di jalan itu penuh dengan pelajar. Tempat pelancongan utama Granada-Alhambra, Albaisin Hill dan Katedral.

Granada pada bulan Februari. Oren di salji. 20047_1

Ramalan cuaca menjanjikan ribut petir, jadi saya memutuskan untuk menangguhkan lawatan ke Alhambra, dan pada hari pertama saya pergi ke Hill Albiscian-Mauritanian City District. Anda boleh mengambil puncak di bas bandar, tetapi saya sangat menyapu berjalan kaki. Secara jujur, jalan untuk saya tidak kelihatan seperti saya, kenaikannya agak curam, maka jalan, maka langkah-langkahnya. Memeriksa dengan panduan dan navigator di dalam telefon, saya sampai ke San Nicholas Square, yang, sebenarnya, matlamat utama jalan. Dengan kawasan ini menawarkan pemandangan indah Alhambra, menjulang tinggi di bukit yang bertentangan. Dan di sini dia jatuh salji, serpihan besar tebal, pelancong dari dek pemerhatian disekat seperti angin. Saya mesti katakan, jalan turun tidak mudah, jalan dari salji menjadi licin. Saya meninggalkan kad, saya memutuskan untuk turun dan menavigasi di tempat kejadian. Secara umum, peta di Albaisin tidak banyak membantu, jalan yang ditetapkan di atasnya mungkin beberapa langkah lengkung.

Granada pada bulan Februari. Oren di salji. 20047_2

Hari kedua, Alhambra. Kepada dia, juga, anda boleh naik dengan berjalan kaki, tetapi saya pergi dengan bas yang berlepas dari monumen kepada Isabelle Katolik. Tidak ada rasa khusus untuk mengulang semula buku panduan. Untuk mewujudkan suasana yang sesuai dan memahami bahawa Alhambra mewakili, saya menasihati anda untuk membaca buku Henry Morton. Bahagian yang paling mengagumkan, tentu saja, adalah Palaishes Nasridov, nampaknya segala-galanya dibina bukan dari batu, dan dipakai dari cahaya dan bayang-bayang, jadi semua udara. Malangnya, salji yang jatuh pada malam tidak cair, ia licin, dan atas alasan keselamatan, pintu masuk ke Alcasaba ditutup. Berikutan laluan yang disyorkan, jangan lulus oleh kereta yang membina sedikit, sedikit dari jalan utama. Taman Henelli di musim sejuk, mungkin tidak begitu mengagumkan seperti dalam masa yang panas, tetapi ia menarik untuk bersiar-siar melalui labirin pokok-pokok malar hijau, di kalangan badan air. Di mana-mana di semak dan pokok-pokok meletakkan salji, jeruk jeruk jelas terpencil pada salji putih. Di bawah, saya berjalan kaki dan bergegas sedikit di sekitar kawasan Plaza Nueva, di mana Katedral St Anne dan Pejabat Diraja terletak.

Granada pada bulan Februari. Oren di salji. 20047_3

Hari adalah biara ketiga peta. Saya berjalan kaki ketika bergerak ke arah biara dan cuba mencari, di mana bas untuk sampai ke sana, saya menyedari bahawa ia hampir datang. Sangat cantik, kaya dan indah dihiasi gereja, dibenarkan untuk melawat daerah itu, pintu masuk kepadanya ke kiri mezbah. Dari pintu masuk utama ke gereja, jalan terletak di halaman dengan galeri yang dilindungi dan taman oren. Pada separuh kedua hari, katedral. Bangunan besar, megah, tidak mencipta perasaan rumit. Malangnya, terdapat sebuah bangunan bandar yang sangat padat di sekelilingnya, kajian penutupan. Saya tidak menyedari di mana pintu masuk ke Chapel diraja terpaksa pergi beberapa kali di sekitar seluruh Katedral. The Royal Chapel disimpan Kuil Raja Ferdinand dan Mahkota Isabella. Masa yang tinggal saya ditujukan untuk melawat Taman Botani dan pembelian cenderahati. Taman botani kecil, Februari bukanlah masa bunga yang paling teruk, tetapi beberapa pasu dengan cyclamen dan pansies sedikit dihibur. Sebagai cenderahati, kecuali magnet tradisional, saya membeli rempah-rempah di kedai khas.