Masa yang indah di Bock - Teluk Kotor!

Anonim

Hari yang baik!

Saya ingin berkongsi dengan anda teraan dari negara yang indah dan hebat ... Montenegro.

Montenegro mula menarik pelancong baru-baru ini, tetapi setiap tahun menarik lebih ramai orang yang ingin melihat pesona keajaiban ini! Tetapi kita bukan pengecualian. Selepas membaca banyak kesusasteraan mengenai Montenegro, kami memutuskan untuk tinggal di bandar nama Boca-Kotor Bay. Menarik tempat ini terutamanya kerana seluruh teluk dikelilingi oleh gunung; Dan dipercayai bahawa terima kasih kepada gunung dan laut Adriatik yang paling murni, pada waktu pagi, menghirup pasang laut dapat disembuhkan masalah dengan jalan pernafasan! Dan kami dilahirkan di Ural, ini hanya baik!)

Dengan membeli tiket dari Yekaterinburg ke Tivat, ia adalah sangat mudah bahawa ada piagam, dan selepas 4 jam kami terbang ke atas teluk yang menakjubkan ini ... Oh, pandangan udara di Boca-Ki Bay tidak menerangkan dengan kata-kata! Warna air adalah zuro-biru ... oleh Laut Float Liners Tourist yang besar dan kapal pelayaran yang indah ...

Setelah turun dari tangga pesawat, memberi inspirasi kepada udara yang bersih, kami masuk ke dalam lapangan terbang! Lapangan Terbang TiVat, yang terletak di sempadan dengan laut, landasan terletak tepat di laut) pemandangan yang menarik. Pada kawalan pasport duduk agak comel dan mesra Montenegrins! Setelah menyambut kami, meletakkan setem dan kami pergi untuk menaklukkan expanses of Montenegro. Lapangan terbang telah menunggu kereta yang diperintahkan oleh kami sebelum ketibaan. Jalan ke rumah kami dilanjutkan di sepanjang laut, penggulungan, seperti teluk itu sendiri. Kami menempah sebuah apartmen di bandar Stoliv, kira-kira 30 km dari lapangan terbang. Yang lebih mendalam kami berpindah ke teluk, semakin indah landskap menjadi dan jalan menjadi semua ... adalah perlu untuk menjadi pemandu yang baik supaya di jalan raya 2.5 meter, anda akan dapat bersurai dengan berpindah ke Mesyuarat, oleh bas! Setelah mendapati rumah kami tanpa terlalu banyak usaha, kami membuka pandangan yang menakjubkan dari teres kami:

Masa yang indah di Bock - Teluk Kotor! 11495_1

Berhampiran rumah kami dalam beberapa minit berjalan kaki, terdapat pantai percuma, dibahagikan kepada dua zon, di satu sisi berpasir, dan dengan kerikil yang lain. Seperti yang dinyatakan untuk setiap selera. Suhu air pada bulan Julai di Laut Adriatik lebih sejuk daripada di Mediterranean atau Ligurian, tetapi apa yang bersih! Setelah tinggal di pantai, kami memutuskan untuk menjamu selera di restoran tempatan seterusnya! Masakan Serbia, selepas perjalanan ke Montenegro, bagi saya ia menjadi salah satu kekasihnya! Pada yang pertama kami mengarahkan sup sup. Ia adalah sup yang sangat lazat dengan bahan-bahan yang berbeza, saya mengarahkan Chorba dengan daging lembu, suami saya adalah garis memancing. Kami segera membawa roti dan mentega bawang putih dengan penambahan kehijauan dan bawang putih ... Deliciously lazat! Pada yang kedua, kami memutuskan untuk mengambil satu plat untuk dua, sebagai bahagian sup dan jadi ia sangat besar! Kami memerintahkan sotong di atas panggangan, tentu saja hiasan sayur-sayuran dan sayur-sayuran telah ditambahkan kepadanya! Octopus segar jauh lebih enak) dan wain Chernogorsk Vranac tempatan patut dicuba, ia mempunyai banyak spesies. Kami berhenti pada kering putih!

Keesokan harinya, kami memutuskan untuk melawat bandar - pertama sekali ia adalah pusat pentadbiran dan budaya Boki Kotor Bay, serta sangat penting dalam sejarah, agama dan ekonomi. Nilai asas yang dibentangkan dalam bentuk sebuah bandar lama, yang dilindungi dan dimasukkan ke dalam Senarai Warisan Dunia UNESCO, terima kasih kepada keunikannya mencampurkan pelbagai budaya. Gateway ke bandar lama:

Masa yang indah di Bock - Teluk Kotor! 11495_2

Sekiranya anda memperdalam dalam sejarah, maka penempatan pertama di Bokeh bermula pada zaman purba. Di dalam gua-gua, berhampiran pergunungan sekitar, alat unik dan produk seramik ditemui, yang menunjukkan bahawa seseorang, dari zaman Neolith, tinggal di tempat-tempat ini. Dalam direktori sejarah dikatakan bahawa suku-suku Illyrian tinggal di zaman purba. Siapa yang suka sejarah, ia akan menjadi sangat menarik di sini. Bagi kami, kami juga menemui banyak gereja kuno yang menarik, istana, dan sudah tentu kami terkena tembok kubu, yang dibina untuk melindungi bandar dari penakluk. Serta sangat menarik bahawa kawasan kecil ini di bandar lama mempunyai sebilangan besar gereja, baik ortodoks dan Katolik.

Tetapi bagi kebanyakan pelancong, jauh dari pengetahuan dalam sejarah dan agama, nilai utama adalah pemandangan pembukaan dari puncak bukit ke bandar lama. Dinding yang mengelilingi bandar lama naik ke Batu Rocky, yang cerunnya terletak. Di bahagian atas bukit adalah kubu "St. John "; Ia mungkin kelihatan bahawa ketinggiannya adalah 260 meter di atas paras laut, ia tidak begitu tinggi, tetapi percaya saya tidak begitu mudah untuk mendapatkannya. Nasihat kami untuk mereka yang memutuskan juga bagaimana kami mendaki bukit ini dan melihat keindahan Boca-Kotor Bay: pergi mendaki pada awal pagi, sejak dari 10 pagi ia mula menjalankan matahari, dan tidak ada apa-apa untuk disembunyikan dari sana di sana. Ingat bahawa anda perlu pergi ke kasut yang selesa, tidak termasuk syal, kerana apabila anda turun, anda akan mempunyai cerun yang agak curam. Semua jalan akan dibentangkan dalam bentuk langkah ketinggian yang berbeza di pelbagai bahagian jalan. Masa dalam perjalanan akan sekurang-kurangnya satu jam.

Masa yang indah di Bock - Teluk Kotor! 11495_3

Saya fikir ia patut melihat keindahan ini!

Celestial petang juga sangat cantik! Untuk berjalan di sepanjang jalan sempit yang diresapi dengan zaman tahun-tahun yang lalu, atau duduk di salah satu restoran terbuka dan menikmati muzik secara langsung dengan segelas wain yang baik, apa yang tidak ada kesimpulan yang indah setiap petang?

Di Bock-Kotan Bay, berhampiran bandar Perast, adalah 2 pulau (Sveti Dobre dan GOSSA OD škrpjela), di Pulau GOSPA OD škrpjela - yang bermaksud "Madonna pada terumbu" atau "Ibu Tuhan di atas batu" - adalah Gereja Ibu Tuhan Tuhan. Di dinding gereja, anda dapat melihat 2,500 emas dan perak "milik dinding" rekod, yang penduduknya dari Boki Kotor mengorbankan gereja "dalam menyempurnakan nazar ini" untuk menyingkirkan pelbagai bencana. Setiap hari, kapal-kapal lawatan menawarkan pelancong untuk melawat pulau-pulau ini, bot berhenti di sepanjang pantai di tempat yang dipasang untuk mengumpul pelancong. Salah satu titik penghentian hanya di bandar Stoliv kami. Perjalanan itu sangat menarik dan menarik. Dari kapal mengagumi kecantikan Bay tidak dibandingkan apabila perjalanan dengan kereta.

2 minggu kami terbang tanpa disedari. Setiap bandar Bay adalah unik dan cantik dengan cara sendiri. Setiap hari kami menemui sudut baru Montenegro untuk diri mereka sendiri. Sudah tentu, kita tidak dapat melihat seluruh teluk, tetapi kami memberikan lantai bahawa tahun depan pasti akan melawat tempat yang hebat ini lagi!